19. 11. 2010
Fléda, Štefánikova 24
Jon Hopkins (UK), S.C.U.M. (UK), FETT (DE),
BIOS (SK), B4 (CZ),
koncerty

Jon Hopkins je anglický hudebník, skladatel a producent. Ve své tvorbě uplatňuje výuku hry na klavír v dětství, stejně tak pohlcení různými odnožemi elektronické hudby, od rave po drum´n´bass, které v době jeho adolescence otřásaly Londýnem. Ve svých osmadvaceti letech je velmi úspěšným producentem, který si zasloužil sympatie například Coldplay, Davida Holmese nebo Briana Eno, který si ho všiml po vydání Hopkinsova druhého alba Contact Note z roku 2004.

Spolupracoval také například s Massive Attack nebo Four Tet. Jeho hudba umí pohladit jemnou tvář elektroniky digitálním chladem, stejně jako se opřít o beaty s tepavým groovem. Tento studiový samouk čaruje s akustickými vrstvami i rytmickými smyčkami a pro jemnocit pro atmosféru si ho vybral ke spolupráci i baletní choreograf Wayne McGregor. Vydává například na Just Music,Little Big Records (Aphex Twin, Merzbow nebo Micachu & The Shapes), poslední kolaborativní počin s Brianem Eno Small Craft on a Milk Sea vyšel u Warp Recods.

Londýnská post-punková pětice S.C.U.M. se jmenuje podle feministického manifestu Society For Cutting Up Men z roku 1968, její hudba ovšem evokuje spíše temná zákoutí osmdesátých let. Jejich špinavý post-punk splňuje všechny nezbytné náležitosti jako sychravé kytary, nekompromisní jednoduchost, šumivé syntezátory i rozostřené vokály.

Pohrávají si i s jednoduchými zacyklenými strukturami skladby jako třeba Suicide, ovšem se současným nadhledem a respektem k tehdejší post-punk či no-wave vlně. Fungují od roku 2007, jejich první singl Vision Arise produkoval Tom Cowan z The Horrors, jinak zatím prezentovali svou hudbu s autentickou osmdesátkovou patinou živě. V současnosti vydala kapela novou nahrávku Signal 3 Paris, která je zdarma ke stažení na jejich Myspace stránce.

Projekt improvizované hudby B4 vznikl v roce 1998 a během deseti let, kdy vystupovali převážně ve čtyřčlenné sestavě, sahaly jejích hudební výboje od ambientu, urban ethna, dubu, post rocku až po trip hop a jazz. B4 po roce 2008 jsou jakýmsi power triem, hrající divokou směs krautrocku, noise a psychedelie. Ve svých improvizacích přecházejí od meditativního minimalismu po ostrý noise, neochvějně pracují také vesmírnými efekty, polyrytmikou a disharmonií.

Na české poměry jsou B4 neobvyklé těleso, jejich inspirace vychází spíše z experimentálních zahraničních interpretů, jako jsou Petra a Pavla Ormovy, Steve Reich nebo Einstürzende Neubauten. Od roku 2009 se členové skupiny rozhodli používat výhradně bizarní spojení historických nástrojů s analogovou elektronikou, vystupují také s hostujícím baskytaristou či chrchlající noisovou kytarou. V rámci festivalu New New! dají ochutnat i z nového alba Ringo John Paul George.

BIOS je slovenský audiovizuální projekt, který oficiálně vznikl v březnu roku 2010. Toto duo tvoří bývalí studenti Fakulty umění TU v Košicích, Ateliéru grafiky a experimentální tvorby: Boris Sirka (audio) a Jozef Tušan (video). Koncepčně se Bios přiklání k dark wave, drone, witchhouse, metalu, industrialu, screamo a blacku, jejich vizuálu, corpsepaintingu, horroru, exorcismu, gotice. Jejich sloganem je citát nejmenované hudební skupiny: “Why do we need to be sanitary, when the world’s so filthy anyway?“

DJ FETT je Christoph Linder, manager jmen jako například Felix Kubin. Jako DJ ovšem vyznává tzv. dogma DJing, kdy se spíše soustředí na pestrý a bizarní hudební výběr, než dokonalý hudební mix a nebojí se ušpinit si ruce zaprášenými hudebními raritami ani současnými hity.

Jon Hopkins Myspace

S.C.U.M. Myspace

DJ FETT Myspace

BIOS Myspace

B4 Myspace